Επισκέπτες από το μέλλον – ΤΟ ΒΗΜΑ, 16/12/2012

ΑΡΘΡΑ

της Μαρίας Θερμού

Η σύχρονη εικαστική δημιουργία συναντά την αρχαία στα έργα του Γιώργου Ξένου που εκτίθενται στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο της πόλης.

Ξαφνιασμενοι οι επισκέπτες έβλεπαν πριν από λίγες ημέρες στους Δελφούς ανθρώπινες μορφές,σιδερένιες αλλά αέρινες, σαν περιγράμματα μέσα στον χώρο, να
στήνονται κατά συστάδες ανάμεσα στα αρχαία, να «παρατηρούν» αλλά και να παρατηρούνται, να «συνομιλούν» μεταξύ τους και να «εισπράττουν» τη δυναμική του
τοπίου. Η έκπληξη έδωσε πολύ γρήγορα τη θέση της στον ενθουσιασμό. Κάποιοι άρχισαν να χειροκροτούν, άλλοι ρωτούσαν να μάθουν.
Οι «Διερχόμενοι» του Γιώργου Ξένου στην πρώτη επαφή τους με το κοινό πέτυχαν αμέσως την ανταπόκρισή του λειτουργώντας ως συνεχιστές του διαλόγου ανάμεσα
στο παρελθόν και στο παρόν. Και στην έκθεσή του. που εγκαινιάζεται σήμερα, η σύγχρονη δημιουργία βρίσκει ιδανική θέση στον αρχαιολογικό χώρο και στο
Μουσείο των Δελφών. Πρόκειται άλλωστε για μια απότιση τιμής στο δελφικό πνεύμα και στο απολλώνιο φως. Και επιπλέον μια τολμηρή πρόταση προς τον διεθνώς
καταξιωμένο καλλιτέχνη από το ίδιο το Μουσείο Δελφών, που θέλησε έτσι να διευρύνει τους ορίζοντες της επικοινωνίας του με τις σύγχρονες εικαστικές τέχνες.
Με βάση το γεγονός ότι οι Δελφοί υπήρξαν ένα από τα σημαντικότερα κέντρα υποδοχής πληροφορίας από ολόκληρο τον κόσμο της αρχαιότητας, αφού εδώ συνέρρεαν
οι άνθρωποι για να αποσπάσουν πληροφορίες χρησμούς, ο Γιώργος Ξένος έχει δημιουργήσει μια σειρά έργων η οποία, συνεχίζοντας την έρευνά του πάνω στο ίχνος,
την εικόνα, τον άνθρωπο, τον χρησμό και τη γραφή, συνδέει ως αόρατο νήμα την αρχαιότητα με τη σύγχρονη εποχή.

Ακίνητοι «Διερχόμενοι»

«Οι Δελφοί παίζουν και σήμερα τον ίδιο ρόλο στη μετάδοση της πληροφορίας, μέσω των ανθρώπου που φθάνουν καθημερινά από όλα τα μέρη της Γης. Παίρνουν
πληροφορία αλλά και αφήνουν πίσω τους πληροφορία. Είναι μια διεργασία που συνεχίζεται αδιάλειπτα μέσα στον χρόνο» σημειώνει ο ίδιος.
Επίκεντρο είναι πάντα ο άνθρωπος, οι «Διερχόμενοι», φιγούρες που βρίσκονται ανάμεσα στη ζωγραφική και στη γλυπτική, «σαν να τις σχεδιάζεις στον αέρα»,
όπως λέει ο καλλιτέχνης. «Παίρνω την ακινησία των Κούρων, προσθέτοντας όμως ελαφρές κινήσεις του κεφαλιού, των χεριών ή του τρόπου που πατούν στη γη.
Κανένας δεν είναι όμοιος με τον άλλον. Και αυτή η διαφορετικότητα δίνει την αίσθηση ότι στην επικοινωνία μεταξύ τους είναι όλοι ισότιμοι. Δεν είναι ένας
που μιλάει. Ολοι έχουν λόγο» προσθέτει.
Περί τα 80 ανθρώπινα περιγράμματα – στο σύνολό τους είναι 150 και συνεχίζονται – βρίσκονται εγκατεστημένα κατά ομάδες στην περιοχή της Ρωμαϊκής Αγοράς
του αρχαιολογικού χώρου, στην έξοδό του στο ύψος του Θησαυρού των Βοιωτών αλλά και στην Επιγραφική Στοά του μουσείου. Εντυπωσιακό όμως είναι και το
δεύτερο μέρος της έκθεσης, μέσα στο Μουσείο: στην είσοδο, στον προθάλαμο και στην αίθουσα του Αντίνοου.
Η υποδοχή του επισκέπτη γίνεται από τον αύλειο χώρο με τις «Επτά Πύλες» από σίδηρο, τα «περάσματα» των Διερχομένων, ενώ στον προθάλαμο δεσπόζει η
περίφημη «Κιβωτός της Πληροφορίας», έργο μεγάλων διαστάσεων (1,80X2,60X1,80 μ.) από πλεξιγκλάς, ολόγραφη με ακατάληπτες γραφές και με τον άνθρωπο στο
εσωτερικό της ως διαχειριστή της πληροφορίας. Ακολουθούν η «Σκιά του ανθρώπου» (2X4X0,80 μ.), η «Πύλη της Γραφής», ο εκτυφλωτικός «Απόλλων» και πολλά
μικρότερα έργα.
«Ισως έτσι συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος ότι είναι κι αυτός ένας Διερχόμενος από τον κόσμο φέροντας πληροφορία, μεταδίδοντάς την και αφήνοντας το Ιχνος
της πίσω του όταν φεύγει» λέει ο Γιώργος Ξένος.

Send this to a friend